Afvallen tijdens stress: waarom stress er voor zorgt dat je niet afvalt. En andere redenen…

Wanneer je start met een dieet heb je meestal maar een doel: afvallen.
Ook als je gezonder wil worden: afvallen is je doel.
Je bent gezonder gaan eten, je eet minder en dan realiseer je je: “Ik val niet af. Afvallen lukt niet! Wat is er met mij aan de hand?”
Dat gaan we in deze blog bekijken.

Afvallen lukt niet. Waarom?

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je niet af valt.
Voordat we dat gaan bekijken, moeten we eerst kijken naar jouw definitie van afvallen.
Gaat het om gewicht of om vorm?
Kijk je naar de weegschaal of naar de gaatjes in je riem?
Wordt je gewicht niet minder maar kan je riem wel strakker, dan ben je afgevallen.

Nu we dat helder hebben: wat kunnen redenen zijn waarom je niet afvalt?
We verdelen de redenen voor het gemak onder in emotioneel en fysiek.

Emotionele redenen

Stress

Het is een dooddoener, maar stress ruïneert je leven.
Het ruïneert ook je doelen voor afvallen op twee manieren.

Allereerst omdat je zelf je eigen druk verhoogt.
“Ik moet 5 kilo afvallen binnen twee weken, want: bruiloft!”
Dit werkt alleen wanneer je een grote mate van discipline bezit en een topsporters-mentaliteit hebt.
Als je al een beetje gevoelig bent voor deadlines kan zo’n doel juist leiden tot stress-eten.

Ten tweede omdat stress zorgt voor een verhoging van het hormoon cortisol.
Cortisol zorgt ervoor dat je vet opslaat in je lichaam.
Het opgeslagen vet is nodig voor een toekomstige stressreactie, of die reactie komt of niet.
Als je niet genoeg mogelijkheden hebt om dat vet te verbranden, blijft het helaas hangen.

Keuzes

Bewust of onbewust maak je iedere dag keuzes ten aanzien van je eetpatroon en ‘afval-patroon’.
Het kan zijn dat je goedbedoeld verkeerde keuzes maakt.
Crash-diëten, bijvoorbeeld, kan een goedbedoelde verkeerde keuze zijn. Het kan er voor zorgen dat je naderhand meer aankomt.

Niet alleen kunnen de keuzes in eten de reden zijn dat afvallen niet lukt.
Keuzes in slaappatronen en beweegpatronen kunnen je ook hinderen.
Slapen zorgt voor vermindering van je cortisol niveau en bewegen zorgt voor snellere verbranding.

afvallen lukt niet

Oplossing

Emotionele redenen zijn vrij goed te veranderen.
Behalve stress.
Daar moet je echt even voor gaan zitten.
Zorg er wel voor dat je je stress niet verhoogt door jezelf een fanatiek dieet-regime op te leggen.

Fysieke redenen

Vertraagde schildklier

De schildklier creëert hormonen die je helpen met de stofwisseling.
Deze hormonen zijn ook verantwoordelijk voor je vocht- en vethuishouding.
Een trager werkende schildklier vertraagt je stofwisseling en kan je vocht- en vethuishouding in de war gooien.

Bacteriën in de darmen

De darmen zijn een broedplaats voor bacteriën, de meeste gezond.
Daarnaast krijgen we bacteriën binnen door eten, meestal door voedsel (…).
Een aantal van die toegevoegde bacteriën kunnen er voor zorgen dat het lichaam aanzet tot het opslaan van vet.
Of  ze zorgen voor het ontstaan van ontstekingen, maar dat is een andere blog.

Oplossing

Fysieke redenen zal je moeten laten onderzoeken.
Aan de hand van dat onderzoek kan je een nieuw plan opstellen.

Maak jezelf niet gek.

Daarmee bedoel ik: ga niet eerst naar de dokter rennen omdat je vermoedt dat je schildklier te traag werkt.
De emotionele redenen en stress zijn de grootste redenen waarom het afvallen niet lukt.
Kijk eerst of je zelf iets kan aanpassen in je leefpatroon of denkpatroon.
Als je zeker weet dat je daarin alles goed doet, dan kan je altijd nog naar een huisarts.