Meditatie om beter te slapen – is het een goede methode ?

Meditatie kan voor alles werken.
Kan het in dat geval ook werken om beter te slapen?

In mijn geval: ik val weleens in slaap door meditatie, dus ja.
Maar is dat ook de bedoeling?

Kijken we eerst naar

Wat is meditatie?

De officiële betekenis van meditatie is ‘de volledige aandacht houden bij de ervaring van het huidige moment’.
Kort door de bocht: wees in het hier en nu.

Hoe helpt mediteren jou beter te slapen?
In het hier en nu blijven is actief en niet heel slaapverwekkend.

Wat doet meditatie?

Over het geheel genomen zorgt mediteren van een moment van van rust.
Je ontspant voor een paar minuten.
Een paar keer per dag een paar minuten ontspannen zorgt ervoor dat het niveau van je stresshormoon lager blijft.
Een paar keer per dag mediteren zorgt er dus voor dat je ‘s nachts niet van 100% aan naar 100% uit in 5 seconden hoeft te gaan.

Dus ja: je kan beter slapen door meditatie.

Daarnaast kan je bewegend mediteren.
Beweeg de delen van je lichaam waar je hersenen de meeste aandacht voor nodig hebben en je put je hersenen uit.
Dat is een manier die je letterlijk helpt in slaap te vallen.

Tips om beter te slapen

Om beter te slapen door te mediteren zijn dit de 4 dingen die je het beste doen:

  1. neem iedere dag 5 momenten van 5 minuten ontspanning,
  2. zorg dat je die 5 minuten optimaal gebruikt: zet de telefoon uit, loop weg van je werkplek, zorg voor een stille of stillere omgeving,
  3. onderbreek je werk voor de 5 minuten; wacht niet tot je stressniveau te hoog is of op ‘het juiste moment voor ontspanning’,
  4. plan je laatste moment van ontspanning een uur voordat je gaat slapen als je een stil moment wil nemen, of val in slaap met een bewegende vorm.

Wil je vanavond door een bewegende mediatie beter gaan slapen kan je de freebie downloaden.