Een maaltijd met stress; het Kerstgevoel op tafel willen zetten


Jij hebt aangeboden dat Kerst bij jou gevierd mag worden.
Of loting heeft bepaald dat jij je aangeboden hebt.
Je hebt ook besloten dat je niet wil gourmetten, je wil een echt x-gangen menu op tafel zetten.
In je hoofd is het een maaltijd met stress geworden.

Hoe ga je dat oplossen?

Maaltijd met stress

Als je besloten hebt dat het Kerstmaal uit minstens drie gangen moet bestaan, en je bent niet per se een chef-kok, dan zou het zomaar kunnen dat je nu al stress hebt.

De planning, de boodschappen, minstens één dag in de keuken doorbrengen.
De afwas…

Het is geen enkel probleem wanneer je dit als een uitdaging ziet.
Wanneer je niet goed bent in plannen en/of een perfectionist bent, kan het een probleem worden.

Ontspannen organiseren

Hoe kan je het Kerstmaal voor jezelf en de rest toch leuk een ontspannen houden?
Door vanavond nog te beginnen met je planning.

Stap 1

Als je nog niet weet wat je wil gaan maken: ga naar internet.
Typ in je favoriete zoekmachine de woorden ‘recepten Kerst’ in.
Laat je inspireren en sla je favoriete recepten op.

Stap 2

Kijk een dag later naar de recepten en schift ze op twee manieren:

  • vind ik het lekker?
  • kan ik dit maken?

Recepten waar je allebei ‘ja’ op scoort bewaar je, de rest gooi je weg.

Stap 3

Maak meteen een boodschappenlijstje.
Nu nog, ja.
Drie weken vóór de kerst.

Waarom?
Omdat boodschappen doen op de laatste zaterdag voor Kerst alleen leuk is als je van extreme sporten houdt.

Daarnaast: het kan zomaar zijn dat een aantal van de houdbare producten die je nodig hebt nu al in de aanbieding zijn.
Een goedkoper Kerstmaal!
Bonus.

Stap 4 zijn de boodschappen, natuurlijk.

Stap 5

Maak een schema.
Niet te strak, wel strak genoeg om deadlines te voelen.

Plan de bereiding van koude gerechten op een eerder tijdstip dan de bereiding van warme gerechten.
Plan wat vers moet zijn op een later tijdstip dan wat lekkerder is als het een dag ingetrokken is.
En plan pauzes als blijkt dat je veel op de dag zelf moet doen.

Tenslotte, stap A.

Vraag hulp.
Echt.

Als je bang bent dat je de mist in zou kunnen dreigen te gaan, vraag iemand je te helpen met snijden, raspen, roeren, mixen, oma gezelschap houden.
Bovendien is het gezelliger.

Tenzij je liever alles alleen doet, dan is deze stap overbodig.

Een ontspannen Kerst

Hou het leuk voor jezelf.
Als je per se een Kerstgevoel op tafel wil zetten, dan mag dat niet je gezondheid in de weg staan.
Stress is leuk, zolang het gezond blijft.

Maar merk je dat je halverwege de maaltijd één van je geliefde gasten wil aanvallen, stop dan.
Adem.
Ontspan en geniet.
En besluit die geliefde gast volgend jaar niet meer uit te nodigen…