3 tips om je hyperventilatie of paniekaanvallen te verminderen

  • 23 maart 2020

Wat zijn 3 tips  om nu al je hyperventilatie of paniekaanvallen te verminderen?

Ik heb je al eerder verteld: ik had last van hyperventilatie en paniekaanvallen.
Naast dat ik weet hoe ik er binnen een dag van af kan komen, heb ik mezelf ook enkele gewoontes aangeleerd om te zorgen dat ze niet meer terug komen.

De 3 tips om je hyperventilatie te verminderen

☝🏻 geen nieuws lezen vlak voordat ik ga slapen, of net nadat ik wakker geworden ben.
Ik word niet gelukkig van het nieuws, zeker nu niet, en het kan er voor zorgen dat in een staat van milde paniek de dag start of eindig.
Als ik de dag onhandig start, kan ik me de rest van de dag verheugen op een opgejaagd gevoel.
Eindig ik de dag onhandig, slaap ik onrustiger en herhaal ik de paniekerige dag die ik gisteren had.
Het nieuws lezen, zelfs de mock-pages als “God” op Facebook, kunnen me in een staat van milde paniek brengen.
Ik zou willen zeggen dat ik in plaats daarvan ben gaan mediteren, maar laten we realistisch blijven 😏
Wat ik wel doe, is in de ochtend onderzoeken of ik de stemmen van mijn paniek van de stem van mijn intuïtie kan scheiden.
Semi-meditatie die een stuk korter duurt.

✌🏻 slapen serieus nemen.
Vermoeidheid leidt tot paniek.
Ik luister graag naar podcasts over sektes.
Een van de technieken om ‘onderdanen’ te laten doen wat de sekte-leider wil, is door ze zoveel mogelijk wakker te houden.
Er zijn hele studies gewijd aan hoe slecht gebrek aan slaap is voor een mens, slechter nog dan gebrek aan eten.

Gebrek aan slaap weerhoudt je van logisch kunnen nadenken, reëel te blijven en daarmee paniek buiten de deur te houden.
Hoe minder je slaapt, hoe makkelijker het wordt om je over te geven aan paniek.
Logisch is dan dat hoe meer je slaapt, hoe minder je last hebt van paniek.
Het is niet zozeer het aantal uren dat je nodig hebt, maar de kwaliteit van slaap die belangrijk is. Doorslapen, met name.

🤟🏻 mijn dag plannen.
Als ik aan het begin van de dag plan wanneer ik pauzes heb, met wie ik afspraken heb, hoe ik me gedurende die afspraak en daarna wil voelen.
Hoe wil ik reageren en wat wil ik gedaan hebben, geef ik mezelf de mogelijkheid om zoveel mogelijk onverwachte situaties te vermijden.

Laat ik dat uitleggen.

Onverwachte situaties zijn niet te vermijden, dus hoe kan dat gepland worden?
Ik kan op een hectische dag minder goed met onverwachte situaties om gaan dan op een dag waar ik mijn pauzes en afspraken vast heb liggen.

Nog niet helder?
Als ik mijn pauzes gepland heb en mijn afspraken helder heb, en er komt een onverwachte situatie op mijn pad, kijk ik eerst naar mijn agenda.
Aan de hand van mijn agenda kan ik zeggen: “Over een half uur heb ik tijd en ruimte om deze onverwachte situatie aan te pakken. Kan het zo lang wachten?
Nee?
Dan ga ik er nu een half uur mee aan de slag tot de piek er af is, neem ik daarna een paar minuten pauze en ga ik weer verder met mijn originele taak.”
Of ik bekijk wat ik kan verschuiven, welke situatie het eerst aangepakt kan worden en hoe lang ik er van moet bijkomen.

Dit is een zakelijke aanpak.
Ik wil hyperventilatie zakelijk aanpakken, zodat ik minder afhankelijk ben van emoties over situaties en dus de kans op paniek verklein.
Een voorbeeld van een dagplanner kun je hier vinden.

Wat mis je nu?

Heb je gemerkt dat ik je niet vertel dat je ademoefeningen moet doen om nu van je hyperventilatie af te komen?
Dat heeft een reden.
Ontspanningsoefeningen kunnen prima werken, ademoefeningen werken alleen als je al ontspannen bent en ontspannen wilt blijven, in mijn beleving.
Als je wat ontspanningsoefeningen doet in de pauzes die je over de dag aan het plannen bent, zorg je niet alleen voor een betere kwaliteit van leven gedurende de dag, maar ook dat je hyperventilatie op de langere termijn weg blijft.

Succes en geniet van vandaag!

 

 

Wil je zo’n twee keer per maand nieuws ontvangen van Zensation Amsterdam?
Denk daarbij aan nieuwe tips, hints, oefeningen of aanbiedingen.

Vul hier je gegevens in en ik neem je mee in de mailings.

Comments are closed.