Dit zijn de 5 belangrijkste symptomen van overprikkeling

  • 12 juli 2017

In deze Facebook Live ga ik het hebben over de belangrijkste symptomen die je kan ervaren als je overprikkeld begint te worden. Dit zijn symptomen die je heel makkelijk kan verminderen door 5 minuten te ontspannen.

Geplaatst door Zensation Amsterdam op Woensdag 12 juli 2017


In deze Facebook Live praat ik over de 5 belangrijkste symptomen van overprikkeling.
Waarom ontstaan deze symptomen?
Hoe kan je deze symptomen inzetten om je stressniveau zo laag mogelijk te houden?

De 5 belangrijkste symptomen van overprikkeling

Eerst de 5 symptomen in willekeurige volgorde van ernst:

  • het gevoel van een band om de borst hebben
  • te snel of niet diep genoeg kunnen ademen
  • spierpijnen
  • angst voor een hartaanval
  • duizelingen

Deze symptomen komen voor bij het begin van stress, bij paniekaanvallen of een paniekstoornis.

Hoe herken je de symptomen?

De symptomen die je het eerst kan herkennen zijn de spierpijnen.
Ik zeg ‘kan herkennen’ met een reden; daar kom ik op terug.

Je herkent pijn als eerste omdat je lichaam iets aangeeft dat er voorheen niet was: pijn.
Als je geen pijn hebt, voel je je lichaam niet, kort door de bocht gezegd.
Je merkt eerder iets op dat niet goed gaat, dan dat wel goed gaat en pijn geeft aan dat er iets niet goed gaat.

Het kan zijn dat je de pijn negeert omdat het ‘een onderdeel van je werk is’.
Pijn in de pols, elleboog of onderarm, bijvoorbeeld, wanneer je veel achter de computer werkt.
Hetzelfde met nek- en schouderpijnen.
Rugpijn bij werk waarbij je zwaar moet tillen.

De pijnen die je ervaart komen allemaal voort uit te hoge spierspanning.
Als de spierspanning te hoog wordt, wanneer de spieren technisch gezien verkrampen, geeft dat een pijnreactie.

5 belangrijkste symptomen
Tweetable!

Ook een band om de borst, en daaraan gekoppeld het gevoel een hartaanval te krijgen, komt door te hoge spierspanning.
De spieren tussen de ribben kunnen veel te strak staan, waardoor je niet lekker diep kan ademen.

Hoe kan je deze symptomen gebruiken?

‘Gebruiken’ klinkt misschien vreemd in deze context.
Wat je kan doen is de symptomen tijdig leren voelen en zo in te zetten als diagnostisch middel.
Liever nog wil je leren voelen dat je spierspanning hoger is dan je zou willen, zodat je pijn voor kan blijven.

Dus je kan deze symptomen gebruiken als graadmeter van jouw niveau van spanningen.
Hoe eerder je ze voelt, hoe makkelijker je kan beginnen met ontspannen.

Comments are closed.