5 dingen om te doen wanneer je te veel op je to-dolijst hebt staan

  • 2 maart 2020

Ik heb het eerder beschreven: ik ben slecht in prioriteiten stellen. Prioriteiten stellen is niet iets dat boven aan de top van mijn prioriteitenlijstje staat 😏
Het resultaat is dat ik daardoor vaak te veel op mijn to-dolijst heb staan.

Ik heb mezelf 5 dingen aangeleerd die ik kan doen om de regie te houden op mijn to-dolijst.

Wil je de korte versie, scroll dan door naar de conclusie.

Wat zijn 5 dingen die ik doe wanneer ik te veel te doen heb?

Uiteraard geen prioriteiten stellen… Maar ik kijk wel serieus naar mijn lijst, naar wat aan de top moet en wat van de lijst af kan, of uitgesteld kan worden.
Eerst ga ik uitstellen. Omdat ik het moeilijk vind om mijn to-dolijst onder controle te krijgen, ga ik dingen doen waar ik wel controle over heb.
Beschouw het als sporten om te willen ontspannen. Als ik iets doe waar ik controle over heb, leeg ik mijn hoofd en komt er moment dat ik mijn to-dolijst beter begrijp.
Dus tip 1: als je het gevoel hebt dat je de controle over het aantal dingen dat je te doen hebt te verliezen, ga iets doen waarvan je zeker weet dat je er controle over kunt hebben.
Ik ben niet een groot voorstander van controle en controle-freaky gedrag, en tegelijkertijd kan ontspanning soms alleen maar voortkomen uit de illusie van controle.

Een ander idee dat werkt voor mij is om mezelf uit de situatie te halen. Verandering van omgeving. Ik ga naar buiten. Wandelen. De natuur in. Soms kan letterlijke fysieke afstand me een nieuw perspectief geven.
Als voorbeeld: een week of twee geleden zat ik vast in mijn hoofd. Ik moest vijftien dingen doen om Zensation Amsterdam weer op de rit te krijgen. Dus in een staat van bijna paniek heb ik Doggy ingepakt en ben ik de andere kant van het park op gelopen met als doel het hele park rond te lopen.
Halverwege werd het me ‘ineens’ duidelijk: ik zat vast in mijn eigen cirkel gedachten. Ik had helemaal niet vijftien dingen te doen, ik had één ding om te doen. En daarna een ander ding. En daarna weer een ander ding.
Tip 2: creëer afstand tussen jezelf en je to-dolijst. Dat kan fysiek of mentaal, maar zorg ervoor dat er een afstand ontstaat.

5 dingen

Iets anders dat bij mij goed werkt, is de onbenullige dingen van mijn lijst schrappen.
Ik weet het, dat is prioriteiten stellen. In mijn beleving, echter, is het meer het omgekeerde. Daar waar ik niet weet wat het belangrijkste is, weet ik wel wat onbenullig is. Op het moment dat ik een deel van mijn to-dolijst geschrapt heb, wordt de lijst vaak weer een stuk helderder.
Dus tip 3: werk omgekeerd. Schrap de minst belangrijke taken.

Tip 4 heeft te maken met zowel tip 3, als mijn persoonlijke ervaring bij tip 2. Bekijk per taak hoeveel stappen er nodig zijn om de taak af te ronden.
Vaak is het aantal stappen per taak voor mij een reden om sommige taken naar de top van de to-dolijst te verschuiven. Hoe minder stappen, hoe sneller de taak is afgerond, en hoe sneller mijn to-dolijst opgelost wordt.
Kijk dus naar het aantal stappen dat een taak nodig heeft. Hoeveel tijd een taak je gaat kosten en bepaal aan de hand daarvan wat je het eerste aan wil pakken.

Tenslotte.
Ik heb de meest radicale tip tot het einde bewaard: gooi de lijst weg en begin opnieuw.
Voor alle controle-freaks onder ons 😁
Het leuke van een to-dolijst is dat je er in je hoofd ruimte voor gemaakt hebt. Als je de lijst die je opgesteld hebt, weg gooit, dan nog kun je een groot deel van de lijst terug halen. Dat wat je terug kunt halen, was het belangrijkste van de lijst. Dat wat je vergeten bent, daar kom je later weer op, als je bezig bent met het oplossen van de verkorte lijst.

De verkorte versie van de  dingen die je kunt doen

Tip 1: Ga iets doen waarvan je zeker weet dat je er de regie over hebt. Doe iets dat je makkelijk kunt beïnvloeden.
Tip 2: Creëer afstand tussen jezelf en de to-dolijst. Afstand kan er voor zorgen dat je de lijst op een andere manier kunt benaderen wanneer je weer terug komt.
Tip 3: Werk omgekeerd en schrap de minst belangrijke taken.
Tip 4: Bekijk hoeveel stappen iedere taak nodig heeft. Beslis dan of je eerst de taken wil doen met de minste stappen, of de meeste stappen.
Tip 5: Gooi de lijst weg en maak een nieuwe lijst.

Uit context is dit een radicaal lijstje. Ik zou ook zeker niet aanraden om alle 5 de tips tegelijkertijd uit te testen: dit is wat op verschillende dagen werkt voor mij. Vind gewoon iets dat werkt voor jezelf.

Geniet van vandaag!

 

 

Wil je zo’n twee keer per maand nieuws ontvangen van Zensation Amsterdam?
Denk daarbij aan nieuwe tips, hints, oefeningen of aanbiedingen.

Vul hier je gegevens in en ik neem je mee in de mailings.

Comments are closed.