Aandacht en concentratie – wat is het verschil?

Er zijn een paar verschillen tussen aandacht en concentratie.

Concentratie

Allereerst: de positie in het lichaam.
Concentratie gebeurt voornamelijk in het hoofd.
Mijn visie is dat je concentreren aandacht aan het hoofd geven is.

Zoals je weet volgt de ademhaling de aandacht, en volgt spierspanning de ademhaling.
Als je aandacht in je hoofd is, door je te concentreren in dit geval, dan ga je hoger ademen en verhoog je je spierspanning.

Concentratie is ook hard werken.
Om je te kunnen concentreren, heb je energie nodig.
Goed hard nadenken, flinke focus op één taak of geconcentreerd luisteren is een actieve bezigheid. Topsport, in sommige gevallen.

Aandacht

Daar staat tegenover dat aandacht voornamelijk lager in het lichaam plaats vindt.
Tenminste; als je je ademhaling omlaag wil brengen… Het is mogelijk om je schouderspieren de aandacht te geven die ze verdienen om ze op die manier te ontspannen, maar je begrijpt mijn punt.
Hoop ik.

Het is ook geen hard werk.
Het is voelen.
Wanneer je je handen ergens op je lichaam legt en gaat voelen wat je voelt aan drukverschil, warmte, hard- of zachtheid, ben je niet aan het werk.
Je bent juist bezig met het loslaten van het harde werk; je hoofd wordt leger, is niet meer zo hard aan het werk en je lichaam ontspant.

De combinatie van aandacht en concentratie

Er is een moment dat je aandacht en concentratie met elkaar kunt combineren om te ontspannen.
Of om uit een paniekaanval te komen.
Dat is wanneer je op iets wat buiten jezelf ligt let, zodat je lichaam afgeleid wordt van een paniekaanval.
Bijvoorbeeld wanneer je op de bomen in een bos gaat letten, of op voorwerpen die in je blikveld staan.
Hoewel je focus op het onderwerp ligt dat je bekijkt, kun je dat redelijk ontspannen doen, vanuit je gevoel.
Zeker wanneer je je visualiseert hoe het voorwerp aanvoelt, of hoe de wind in de bomen aan zou kunnen voelen.

Ga hier mee experimenteren en geniet van vandaag!