Beter slapen voor minder hyperventilatie – start hier

Dank je voor het inschrijven voor mijn nieuwsbrief!
Ik ga je niet bombarderen met e-mails, maar wel met alle kennis die ik heb over hyperventilatie.
Alles over alle symptomen, mogelijke oorzaken en tips die jou kunnen helpen zo snel mogelijk van je aanvallen af te komen.
Zoals op deze pagina, hier leg ik je uit waarom slecht slapen hyperventilatie kan veroorzaken.

Kwam je hier puur en alleen voor de oefening, scroll dan door 🖱️

Waarom zorgt beter slapen er voor dat je minder last hebt van hyperventilatie?

Hyperventilatie is vaak een fysieke reactie op een emotionele reactie op een mentale reactie.
😏
Laat me dat anders uitleggen.

Ik ga er volledig van uit dat hyperventilatie een fysieke reactie is dat heel simpel op te lossen is.
Hyperventilatie heeft vaak ook een niet-fysieke oorzaak.

Hoewel het niet per se nodig is de oorzaak te onderzoeken om de hyperventilatie op te lossen, kan het handig zijn in je achterhoofd te houden dat de oorsprong van de oorzaak ofwel vanuit gedachten komt, ofwel vanuit emoties.
Mijn ervaring is dat het gros van mijn emoties volgen op gedachten die ik heb.
En de kwaliteit van mijn slaappatroon beïnvloedt mijn gedachten.

Als ik een paar nachten slecht of kort slaap, ga ik mentaal van gezond naar dramaqueen.
Voel ik een zere keel, verwacht ik een ernstige virale ziekte onder de leden.
Krijg ik ergens commentaar op, dan beschouw ik het direct als een persoonlijke aanval met hele gemene en ongegronde opmerkingen.
Deze twee onlogische gevolgtrekkingen zorgen voor de emotie ‘angst’ en angst leidt bij mij vaak tot paniekaanvallen.

beter slapen

Nog een keer

Vermoeidheid beïnvloed de manier waarop je denkt. Het beïnvloed je gedachten.
Hoe groter de vermoeidheid, hoe minder logisch je gevolgtrekkingen worden.

Neem het stappen op een Lego blokje dat een van je kinderen op de grond heeft achtergelaten.
Ben je goed uitgerust, dan is je reactie: “Auw. Waarom ligt dit hier en waarom is het niet opgeruimd, en lijk ik nu op die meme met die haai?”
Ben je minder goed uitgerust, dan is je reactie: “Auw, vloek! Waarom hebben mijn kinderen dat hier achtergelaten, terwijl ze weten dat ik hier zou kunnen lopen?”
Als je echt goed vermoeid bent, wordt je reactie al heel snel: “Auw, vloek2! Wie heeft mijn kinderen aangespoord dit blokje hier neer te leggen om mijn dag te ruïneren?”

Je kunt niet goed nadenken, wanneer je niet goed uitgerust bent.

De oefeningen

Deze oefeningen helpen je beter in te slapen.
Het is een hele eenvoudige oefening, je kunt gewoon de instructies volgen.
De truc is om zo langzaam mogelijk te bewegen, of te bewegen wanneer je in of uit ademt, en om de beweging zo klein mogelijk te houden.

De reden waarom dit zo goed werkt, is dat de langzame beweging je gedachten vertraagt.
Als je regelmatig merkt dat je hoofd aan gaat wanneer het licht uit gaat, dan is dit een ideale oefening.
Het verkort de tijd waarin je naar het plafond staart met 80%.

Deze werkt hetzelfde:

Geniet van de nieuw verworven nachtrust!