Casus Binnen een dag van je hyperventilatie af

  • 15 mei 2020

Halima

Een casus over Binnen een dag van je hyperventilatie af

“Hyperventilatie.” Halima trok haar neus op: “En dat verklaart al mijn klachten?”
“Ja.”
“Ook de hoofdpijn, de concentratiestoornissen en de spierpijnen?”
“Ja. En wel meer klachten.”
“Maar ik heb geen hyperventilatieaanvallen.”

 

Hyperventilatie

 

Hyperventilatie is meer dan alleen aanvallen.
Het is een verzameling van klachten die aangeven dat je jezelf overbelast hebt in de afgelopen periode. Of afgelopen jaren.
Lang genegeerde kleinere klachten hebben zich in deze periode verergerd naar constante irritaties of pijnklachten.
Dit kan leiden tot vermoeidheid, en als dat te lang aanhoudt, is de kans groot dat je concentratiestoornissen of geheugenstoornissen ontwikkelt.
Hoe langer de klachten bestaan, hoe groter de kans is dat je overspannen wordt, of een burn-out oploopt.

De kunst is om in te grijpen voordat de klachten hinderlijk worden.
Omdat dat vaak niet het geval is…
Je kunt nog steeds binnen een dag van hyperventilatie af komen, zolang het niet ‘chronisch’ is.

 

Werken aan de symptomen

 

Halima was heel duidelijk voordat we begonnen: “Ik denk dat ik weet waar mijn stress vandaan komt, maar ik wil het niet vertellen en ik wil niet dat we daar mee gaan werken.”
Dus heb ik haar voornamelijk uitgelegd wat de fysieke reacties van hyperventilatie zijn en hoe je die reacties kunt ondervangen of oplossen.

Dankzij stress verandert je adempatroon: je gaat sneller of oppervlakkiger ademen.
Het risico is dat je dan kunt denken dat je verkeerd ademt.
Nee.
Allereerst. Mijn mening is dat zolang je ademt, je het prima doet.
Daarnaast: hoe kun je verkeerd ademen als je longen hun best doen zo goed mogelijk te bewegen in de krappere ruimte die je oploopt door de stress?

In het geval van Halima was een stressvolle situatie (die ik nog steeds niet weet…) de oorzaak van haar klachten. Dat wist ze.
Door die stressvolle situatie had ze meer spieren aangespannen dan nodig was. Of spieren aangespannen met meer kracht dan nodig was.
Wat ze wilde leren is hoe ze haar lichaam zo ontspannen mogelijk door de stressvolle situatie heen kon leiden.
We hebben gepraat over wat haar lichaam doet, hoe haar lichaam reageert, wat de stress- en ontspanningshormonen doen, en wat dat doet met haar mentale en emotionele systeem.
En ik gaf haar een oefening om de spieren rondom haar ribben te ontspannen, zodat de longen genoeg ruimte hebben om uit te zetten.

 

Het effect

 

Een week later belde ze me op.
“Dit ga je niet geloven,” zei ze, en ik deed mijn best mijn meest geshockeerde reactie klaar te zetten, “ik heb nergens meer last van!”
“No way!”
Ze deed de oefening iedere dag voordat ze haar bed uit kwam en had een paar aanpassingen in haar dag gemaakt om af en toe 5 minuten te kunnen ontspannen.
Haar fysieke klachten waren volledig verdwenen.
Haar mentale en emotionele klachten waren gereduceerd.
De stressvolle situatie was niet over, maar omdat ze nu meer ontspannen was, was ze niet meer bezig ieder facet van die situatie tot in de details te analyseren en herkauwen voordat ze in slaap viel. Ze kon het makkelijker los laten, zogezegd.
Dit zorgde er voor dat ze meer kon onthouden en zich beter kon concentreren.
“En,” zei ze en ik hoorde haar grinniken, “mijn collega’s durven nu weer wat vaker in mijn buurt te komen.” Haar lontje was gegroeid; ze was minder snel geïrriteerd en makkelijker te benaderen met vragen en opmerkingen.
“Waar een paar nachten goed slapen al niet goed voor is.”

 

Binnen een dag van je hyperventilatie af

 

Wanneer je hyperventilatie hebt, hoeft het niet altijd nodig te zijn aan de oorzaak te werken.
Het kan zelfs zo zijn dat je niet eens weet wat de oorzaak is. Het hoeft namelijk niet Het Grote Trauma te zijn dat anderen hebben; in mijn geval waren het een aantal kleine gebeurtenissen gecombineerd met drie of vier karaktertrekken die de situaties niet hielpen.
Het zoeken naar de oorzaak leidde bij mij tot paniekaanvallen.
Mijn lichaam ging letterlijk in verzet om de oorzaak op te rakelen.
Daarom geloof ik dat het makkelijker is om eerst je lichaam te ontspannen, zodat je in een ontspannen lichaam de oorzaken kunt aanpakken.
Het is als een klein kind in tranen eerst geruststellen voordat je gaat uitzoeken waarom het zo in paniek was.

binnen een dag van je hyperventilatie af

 

Bekijk wat de cursus voor jou kan betekenen.

 

 

Comments are closed.