Casus over 10 technieken om paniekaanvallen te stoppen

  • 15 mei 2020

Paula

Een casus over de 10 technieken om paniekaanvallen te stoppen

Drie paniekaanvallen had ze gehad.
Drie, in de afgelopen twee maanden.
Paula legde uit dat ze nu al drie keer rustig op de bank had gezeten, minding her own business, en ineens hartkloppingen had gekregen. Het duurde ongeveer 10 minuten, de eerste keer wat korter, de tweede keer had ze 112 gebeld, omdat ze er van uit ging dat ze een hartaanval had.

 

Paniekaanvallen

 

De ambulancemedewerkers hadden haar verteld dat ze een paniekaanval had gehad.
De derde keer had ze zich gerealiseerd dat ze een paniekaanval had en had geprobeerd te concentreren op de manier waarop ze ademde. Het mislukte, het gaf haar het gevoel dat ze stikte en helemaal geen adem meer kon krijgen.
“Nog even en ik was flauwgevallen.”

“Hoe los ik dit op?” vroeg ze. “Hoe zorg ik er voor dat ik de volgende keer geen ambulance meer hoef te bellen?”
“Door jezelf af te leiden,” antwoordde ik, “bijvoorbeeld.”

 

10 technieken om paniekaanvallen te stoppen

 

Zodra je een paniekaanval voelt aankomen, kun je twee dingen doen.
Allereerst jezelf toespreken.
‘Dit is geen hartaanval, ik ga hier niet dood aan, dit is gewoon een manier van mijn lichaam om mij te laten weten dat ik iets te veel gedaan heb, de afgelopen dagen of weken.’
Daarna ga je jezelf afleiden.
Als je jezelf afleidt, is de kans kleiner dat je jezelf in paniek maakt, en dus de kans groter dat de aanval binnen twee minuten opgelost is.

Jezelf afleiden kun je doen door je brein een simpele ingewikkelde taak te geven, door bijvoorbeeld het alfabet achterstevoren op te zeggen.
Een andere methode is door zoveel mogelijk details te benoemen in het beeld dat je voor je ziet. Als je door het raam kijkt: wat zie je? Tot in detail.

Ademoefeningen hebben alleen effect wanneer je de ademoefeningen vaker gedaan hebt, en je weet hoe je je voelt nadat je de oefening gedaan hebt. Dit is mijn mening.
Als het voor jou goed werkt: perfect. Niets aan veranderen.

 

Het effect

 

Paula heeft me laten weten dat ze geen last meer gehad heeft van paniekaanvallen.
Dat wil zeggen: wanneer ze een aanval voelde opkomen, heeft ze zich bezig gehouden met afleiding.
Zodra het afgelopen was, is ze gaan zitten met haar agenda om te zien waar ze meer zou kunnen ontspannen en waar ze de afgelopen tijd spanningen te hoog had laten oplopen.

Probeer het zelf wanneer je een aanval voelt aankomen!
Succes en geniet van vandaag.

paniekaanvallen

 

Bekijk wat de 10 technieken voor jou kunnen betekenen.

 

 

Comments are closed.