Denk jezelf gezond in 5 stappen

  • 4 februari 2015

voorpaginaIk ben zelf geneigd te denken dat je eigen instelling een deel van je klachten kan beïnvloeden; ik heb het zelf mee gemaakt, een aantal jaren terug. Ik was overwerkt, en bleef maar door gaan – het risico van een ontspannings-expert. Denken dat het mij nooit zou kunnen overkomen, overwerkt zijn.

Omdat ik mezelf niet toestond overwerkt te zijn, besloot mijn lichaam me een handje te helpen. Het ontwikkelde sarcoïdose.
Hierdoor werd ik gedwongen vrij te nemen en te herstellen.

In die tijd ben ik me meer gaan verdiepen in de spirituele en emotionele kant van mijn klacht. Wat ik ontdekte was fascinerend: tijdens mijn studie had ik slechts de helft van de oorzaken van ziekten of aandoeningen geleerd. Er werd in mijn ogen te veel genegeerd in de (para-) medische wetenschap.
Ik heb geleerd met mijn spirituele en emotionele ‘lichaam’ in het reine te komen, waardoor de klacht vrij snel herstelde. Ver binnen de gestelde tijd die er voor stond, tot mijn verbazing, en eigenlijk lichte irritatie. Ik vond het wel prettig even niet te hoeven werken.

Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen zichzelf altijd gezond kan denken. Het is niet zo dat als je een klacht niet overleeft, je niet hard genoeg geloofd hebt dat je het zou gaan overleven. Er bestaat nog altijd iets als botte pech.
However.
Er zijn wel degelijk klachten die je zelf kunt beïnvloeden.

De 5 stappen om jezelf gezond te denken

Er zijn methoden om in ieder geval je instelling ten aanzien van je klachten te verbeteren, en daarmee gezonder te denken. Ik heb ze uitgebreid beschreven op mijn website, maar ik geef je hier de highlights.

Stap 1 – Geloof in gezondheid

Wat je over je gezondheid gelooft, is meestal waar.
Wat je gelooft over je lichaam, of over je gezondheid, beïnvloedt hoe je je voelt. Ga maar na, het geldt tenslotte niet alleen voor gezondheid en ziekte. Als ik mijn zogenaamde ‘chocolade-week’ heb, kan ik bijna letterlijk mijn lichaam voelen groeien en opblazen. Mijn riem past niet meer in het ‘juiste’ gaatje, en mijn shirts zitten te strak. Hetzelfde shirt kan de volgende dag prima zitten.

Ironisch genoeg is een rode M&M op zo’n moment erg geschikt om mijn broek weer losser te voelen zitten.

Stap 2 – Luister naar je lichaam

Jij kent jouw lichaam beter dan welke dokter dan ook.
Natuurlijk heeft een dokter gestudeerd, en weet zij of hij prima hoe een lichaam hoort te werken, of hoe een ziekte in elkaar zit.
Daarnaast weet zij of hij helemaal niets over hoe het lichaam met jou communiceert. Een dokter weet wat de symptomen zijn, maar als zij of hij de ziekte niet zelf meegemaakt heeft, weet zij of hij niet hoe het voor jou aanvoelt.

Dat neemt niet weg dat je nog steeds naar een dokter moet gaan als je symptomen ervaart. Ga jezelf goed laten onderzoeken, en wees tegelijkertijd kritisch op de behandelmethoden als ze niet goed voelen.
Je hoeft de macht over je eigen lichaam niet per se uit handen te geven.

Stap 3 – Denk positief

Optimisme beschermt het lichaam; het beïnvloedt het immuunsysteem op een positieve manier.
Er zijn studies gedaan waarin proefpersonen blootgesteld werden aan griepvirussen en verkoudheid. Optimisten bleken veel meer resistent te zijn dan de pessimisten.

Stap 4 – Zoek een andere oorzaak

Om jezelf te herstellen, is het nodig de onderliggende problematiek van de klacht te onderzoeken: waar komt jouw leven niet overeen met dat wat je van je leven had willen zien?

Vaak wordt er van uitgegaan dat de onderliggende problematiek van de klacht biomechanisch is, ook psychische klachten.
Maar wat als er onder die onderliggende problematiek, nog iets onder ligt? Wat als een gedachte, iets dat je gelooft over jezelf, of een gevoel je immuunsysteem in de war schopt, waardoor je bevattelijk bent geworden voor een verkoudheid?

Ik heb lang over na moeten denken over de waarheid hiervan, totdat afgelopen week mijn website weg gegooid werd, terwijl er griep in mijn omgeving heerste. Zeer tegen mijn originele manier van reageren in, werd ik heel fanatiek in het terug krijgen van mijn website, en het doorzetten van mijn drive Zensation Amsterdam groot te maken.
En ik kreeg geen griep. Ik werd niet eens verkouden, terwijl ik ‘boven op’ klanten zat die bijna letterlijk in mijn gezicht niesden.

Staat tegenover dat er nog steeds iets als ‘botte pech’ bestaat, in ziekte en gezondheid…

Stap 5- Bedenk wat voor jou kan werken

Als je gediagnosticeerd hebt wat er mis in in jouw systemen, is het de tijd om jezelf je eigen behandeling voor te schrijven.
Wanneer je ontdekt hebt waar je in je leven uit balans bent, kan je zelf bedenken hoe je jezelf weer in balans kunt brengen.
Bovendien is de bijwerking van deze methode dat je je gelukkiger gaat voelen, de connecties met je geliefden versterkt, een vergroot gevoel van doel in je leven krijgt, en een innerlijk gevoel van rust.

Dit hoeft niet te betekenen dat je nu ook geneest van je klacht.
Je herstelt echter wel.
Je bent bezig het reparatie-systeem van je lichaam in gang te zetten, het lichaam te optimaliseren voor de kans op herstel, en de kans op remissie te minimaliseren.

Comments are closed.