Hoofdpijn

  • 19 april 2015

Hoofdpijn is een hinderlijk verschijnsel. Het zorgt vaak voor verminderde concentratie, waardoor dagelijkse taken moeilijker worden om uit te voeren.

Sommige vormen van hoofdpijn zijn relatief makkelijk op te lossen, zelfs zonder tussenkomst van huisarts of fysiotherapeut.
Zelfs zonder medicatie.
Om jezelf gezond te denken van hoofdpijn, is het handig te weten wat verschillende vormen van hoofdpijn zijn.

Wat zijn de verschillende soorten hoofdpijn ?

De verschillende soorten hoofdpijn die ik hier ga bespreken zijn migraine, spierspanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en medicatie-afhankelijke hoofdpijn.
Er zijn meer vormen, maar die zijn voor mijn site niet heel belangrijk; de vormen die ik niet beschrijf, zijn vaak neurologisch, of hebben een andere medische oorzaak.

Migraine

Migraine is in de volksmond de bekendste vorm van hoofdpijn. Als je om je heen luistert hebben meer mensen last van migraine, dan van hoofdpijn.

Het is een vorm van hoofdpijn die in aanvallen komt, en is hoogstwaarschijnlijk neurovasculaire aandoening; het kan verband houden met zenuwprikkelingen, vernauwing en verwijding van bloedvaten in het hoofd.

Migraine heeft een aantal kenmerkende symptomen:

  • kloppende of bonzende hoofdpijn
  • hoofdpijn aan één kant van het hoofd
  • verergert tijdens lichamelijke inspanning
  • misselijkheid
  • overgevoeligheid voor licht of geluid
  • concentratieverlies

Voorafgaand aan de hoofdpijnaanvallen kan een zogenoemd aura opgemerkt worden, als waarschuwing voor de naderende hoofdpijn. Een aantal vormen van een aura:

  • troebel zien
  • lichtflitsen zien
  • gedeeltelijk verlies van gezichtsveld
  • niet goed uit woorden kunnen komen

Over het ontstaan van migraine is nog niet alles duidelijk, maar het is bekend dat een aantal factoren een migraine-aanval kunnen uitlokken:

  • stress
  • menstruatiecyclus
  • verandering in slaappatroon
  • minder of minder regelmatig eten
  • alcohol, vermindering van cafeïne

Niet alle factoren zijn uitsluitend een trigger voor migraine. Bijna iedereen weet bijvoorbeeld dat overmatig alcohol kan leiden tot hoofdpijn, alleen heet het dan ‘een kater’, en geen migraine. Het verschil ligt in de details.

Ontspanningsoefeningen, of oefeningen om de spieren te ontspannen, kunnen goed effect hebben voor verlichting van de klachten. Ook triggerpoint therapie, of dry needling heeft goed effect op migraine.
De migraine zal er niet van over gaan, maar het zou de klacht draaglijker kunnen maken, of beter te hanteren.

Spierspanningshoofdpijn

Ook wel ‘spanningshoofdpijn’ genoemd.

Dit is een vorm van hoofdpijn die vaak afgedaan wordt als emotioneel of psychisch, onder andere door het te betitelen als ‘spanningshoofdpijn’. Ook omdat deze vorm van hoofdpijn door huisartsen vaak door uitsluitsel geconstateerd word: als er niets anders te vinden is, is het spierspanningshoofdpijn.

Ook de zogenaamde weekendhoofdpijn past in de verzamelnaam spierspanningshoofdpijn. Het weekend is vaak een periode van relatieve ontspanning na een periode van relatieve stress, waarin doorgaans ook minder koffie gedronken wordt, en dat kan allebei leiden tot hoofdpijn.

De symptomen:

  • milde tot matige pijn
  • drukkend of klemmend rond het hoofd
  • duurt soms een paar minuten, soms een paar dagen
  • pijn wordt niet erger bij fysieke inspanning
  • soms wordt er pijn gevoeld in de nek- en schouderspieren

De oorzaken kunnen zowel fysiek als emotioneel of psychisch zijn.
De fysieke oorzaken:

  • te hoge spierspanning in de nek- of schouderspieren door
    • verkeerde werkhouding,
    • gespannen houding of
    • te weinig afwisseling van de houding
  • blokkade van de nekwervels
  • blokkade van de kaakgewrichten
  • trauma aan het hoofd

Psychisch of emotional oorzaken kunnen zijn:

  •  spanning en/of stress
  • ontspanning na spanning of stress
  • gebrek aan mogelijkheden om te ontspannen
  • diepgaandere problematiek als angst, depressie of onhandige persoonskenmerken

Een aantal oorzaken kan overeenkomen met de oorzaken van migraine.
Migraine en spierspanningshoofdpijn komen soms ook samen voor, waardoor het lastig wordt een eenvoudige diagnose te stellen.

Dit is een vorm van hoofdpijn waar ontspanning goed effect op kan hebben. Door middel van oefeningen doen, of massages, zal je snel resultaat kunnen boeken.

Clusterhoofdpijn

In de medische wetenschap wordt clusterhoofdpijn neuralgie van Horton genoemd, of Hortonsyndroom. Het is een neurologische aandoening en leidt tot extreme pijn aan een kant van het hoofd. Over de oorzaak is niet veel bekend. Het is mogelijk dat het met het onwillekeurig zenuwstelsel te maken heeft, of het leven met veel stress en hoge prestatiedrang, of een verminderde lichamelijke weerstand.

Het is een hoofdpijn die in clusters van een paar minuten tot een paar uur optreedt, per week of per maand geregeld terug kan komen, en soms tijdenlang weg kunen blijven.

De symptomen:

  • extreme pijn aan een kant van het hoofd, rondom het oog of de slaap
  • de pijn is extreem hoog
  • aanvallen gebeuren dagelijks vrijwel altijd op hetzelfde tijdstip
  • er is een drang om te bewegen
  • tranend oog, verstopte neus
  • zweten

Meestal worden aanvallen voorafgegaan door verschijnselen als:

  • prikkelbaarheid
  • onrustig gevoel
  • tintelingen in of rond de neus
  • zwellend ooglid
  • pijn in de bovenkaak, vergelijkbaar met kiespijn

Factoren die clusterhoofdpijn kunnen uitlokken in een tijd van een cluster:

  • slaap, of ‘dutjes’ overdag
  • alcohol
  • fel licht of zonlicht
  • smaakversterkers
  • chocola

Echter.
Als je eerder clusterhoofdpijn gehad heeft en je vermijdt alle bovenstaande factoren, is er geen garantie dat jegeen clusterhoofdpijn meer krijgt.

Heb je het vermoeden dat je last hebt van clusterhoofdpijn, raad ik je aan contact te zoeken met een huisarts voor verdere behandeling.

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn

Persoonlijk vind ik dit de meest ironische vorm van hoofdpijn.

Veel personen die hoofdpijn hebben nemen medicatie om een aanval te stoppen. Soms wordt de medicatie ‘alvast’ ingenomen, om hoofdpijn te voorkomen.
Het gevolg is dat de medicatie niet meer werkt, of, erger nog, de hoofdpijn veroorzaakt in een soort vicieuze cirkel.

Er is geen vast patroon van symptomen en verschijnselen te herkennen, behalve dat er iedere keer een pijnstiller genomen wordt.

Factoren die medicatie-afhankelijke hoofdpijn kunnen veroorzaken:

  • pijnstillers
  • grote hoeveelheden koffie, thee, red bull, cola en chocola

Ook voor deze vorm van hoofdpijn raad ik je aan contact te zoeken met een huisarts. Het is niet heel verstandig zelf te proberen ‘af te kicken’ van de medicatie.

Tenslotte

Hoewel er op papier een duidelijke scheiding is tussen de verschillende soorten hoofdpijn, kan het heel goed zijn dat ze in elkaar over lopen. Het zou zomaar kunnen dat als je medicatie-afhankelijke hoofdpijn hebt, en je leert minder medicatie begint te gebruiken, er een migraine vorm van hoofdpijn te voorschijn komt.

Wil je weten tegen wat voor soort hoofdpijn je zelf aan loopt, vul dan deze hoofdpijnvragenlijst voor jezelf in, dat geeft je een aardig beeld van ‘jouw hoofdpijn’.

Wanneer je weet welke soort hoofdpijn jou hindert, heb ik hier een paar oefeningen beschreven die je kunnen helpen de hoofdpijn te verminderen.

Comments are closed.