Delegeren – how to en hoe hou je het voor jezelf ontspannen?

  • 2 maart 2020

Omdat ik volop in de hyperventilatie zit, in het oplossen daarvan, uiteraard 😁, is het voor mij heel belangrijk uitgebreid te kijken naar de neiging alles zelf te willen doen.
Heb je enig idee wat je daarmee je lichaam aan doet? Of jezelf?

Er vanuit gaande dat je lichaam een eigen identiteit is, met eigen reacties, een eigen ‘wil’ en eigen uitingen van frustratie: een mogelijke oorzaak van paniekaanvallen kan zijn het gevoel overweldigd te worden door alle taken die op je af komen.

Jij kunt denken dat je al die taken aan kan, je lichaam kan denken: “Niet vandaag!” en je signalen geven waaruit blijkt dat ‘niet vandaag!’ een harde grens is.

De goegemeente kan je vertellen dat je niet alles alleen hoeft te doen, of niet alles zelf hoeft te doen. Dat je zou moeten delegeren.
Dat is spannend voor de zogenaamde perfectionisten onder ons.
Hoe vaak komt het dan voor dat je je dan:

  • druk maakt omdat je niet zeker weet of de taak op tijd af is;
  • druk maakt omdat je niet zeker weet of de taak volgens jouw standaard opgeleverd wordt;
  • druk maakt omdat je weet dat je het zelf anders zou kunnen doen, mogelijk ook sneller;
  • de hele taak over gaat doen omdat je het beter zelf had kunnen doen.

Je hebt nu geen taak uit handen gegeven, maar een extra stel taken van de originele taak gemaakt. Bovendien heb je je lichaam toestemming gegeven nog sneller in een paniekaanval te schieten.
Leuk bijkomend voordeel: je kunt nu wel een ander de schuld geven van die paniekaanval 😼

how to delegeren

How to: delegeren

De oplossing is dan niet om alle taken voortaan toch maar zelf uit te voeren.
De oplossing is om te ademen en de taak door een ander te laten uitvoeren op de manier die past bij de ander. De taak na te kijken en afhankelijk wat voor een taak in wat voor een setting je uit handen gegeven hebt, ofwel accepteren en bedanken, ofwel aan te (laten) passen naar de standaard die het nodig heeft.
Ik bedoel: de afwas is een totaal andere taak dan een deel van een project op het werk…

Dus hoe sta je jezelf toe te delegeren?
Beslis wat het resultaat moet zijn en controleer het resultaat.
De weg er naar toe is niet jouw zorg, het resultaat is het enige dat telt.
Ikzelf, bijvoorbeeld, ben geneigd achterstevoren te werken. Eerst het resultaat proberen te maken, dan pas kijken hoe ik er het makkelijkst naar toe kan werken. Niet logisch, soms effectief. Frustrerend voor anderen, frustrerend voor mij als ik tips van anderen moet opvolgen, frustrerend voor anderen als ik ze mijn proces probeer uit te leggen.

Net zoals bij alle andere geniale adviezen die ik je ongevraagd geef: blijf ademen, leun achterover in je stoel en wacht op het eindresultaat. Of doe een van je eigen taken tot je een eindresultaat in handen hebt.
Maar vooral: blijf ademen. Leun in je stoel.
Daar is een stoelleuning voor gemaakt.

 

 

Wil je zo’n twee keer per maand nieuws ontvangen van Zensation Amsterdam?
Denk daarbij aan nieuwe tips, hints, oefeningen of aanbiedingen.

Vul hier je gegevens in en ik neem je mee in de mailings.

Comments are closed.