Langer slapen door kersen, een jarenlang beproefd recept

  • 23 februari 2015

Officieel had ik aan mijn thee kersen willen toevoegen, omdat het helpt beter te slapen. Ik heb er onderzoek naar gedaan en alles.
Het blijkt dat in 2006 al onderzoeken gedaan zijn naar het effect van kersen op het lichaam. Alles wordt onderzocht, tenslotte, dus dit ook.

Wat is er zo handig aan kersen ?

Kersen zitten vol met vitamine A, als sterk antioxidant, en C, koper, wat handig is voor de ijzeropname van het lichaam, en melatonine.

014 Kersen

Melatonine is een hormoon dat we ook zelf produceren, en dat invloed heeft op het slaap-waak ritme. Het onderzoek dat in 2006 door de University van Vermont gedaan is, en dat zich in eerste instantie richtte op herstel van het lichaam na fanatiek sporten, leidde tot de conclusie dat de proefpersonen aangaven beter te slapen nadat ze kersensap gedronken hadden.
De reden waarom ze kersensap dronken, in plaats van kersen eten, is waarschijnlijk omdat vloeistof sneller in het lichaam opgenomen wordt dan vaste stof.

Daarnaast schijnen kersen ook goed te zijn tegen jicht en reuma, als leuk bijverschijnsel.

Kan je kersensap kan en klaar kopen ?

031 kersen voorNatuurlijk.

Maar als je een beetje avontuurlijk bent, maak je het zelf!
Je hebt er een paar methodes voor, en je kan er, als bonus, nog een paar potten kersenjam aan overhouden ook.

Het zelf maken van kersensap, zeker als je de kersen besluit te ontpitten, kan een meditatief werkje zijn. Ontspannend werken.
Ikzelf word vaak erg ontspannen van repeterend gedachteloos werken, dus ik vind het zelf maken van kersensap redelijk ontspannen werk.
Ik zeg ‘redelijk’, omdat ik ook wel eens momenten heb dat ik na vijf minuten denk: “Goe-oe-oed. Genoeg.” In iets sterkere bewoordingen. Waarna ik een hybride-versie maak: gedeeltelijk ontpit, gedeeltelijk met pit.

Maar!

Je kan kersen, naast gewoon eten, ook in recepten verwerken.

Hier zal ik mijn favoriete recepten met je gaan delen:

036 kersen voor049 kersen SQ

Comments are closed.