Mediteren te moeilijk? Hier zijn 5 alternatieven om te mediteren zonder dat je je eigen huis hoeft te verlaten

  • 6 augustus 2017

“Mediteren? Te moeilijk.”
Dat is wat ik vaak hoor als ik het over ontspanning en methoden van ontspanning heb.
Vaak gevolgd door: “Ik ga toch niet stil zitten en hard denken aan hoe ik niet moet denken?”

Dat hoeft ook niet.
Ik geef je 5 (tot 7) alternatieve manieren van meditatie die je kan doen.
Maar eerst:

waarom is mediteren te moeilijk?

Er zijn maar twee redenen waarom mediteren te moeilijk lijkt:

  • je denkt dat je te veel gedachten hebt, of
  • je hebt te veel oordelen wanneer je stil zit.

Dus technisch gezien is er maar één reden.

Het idee dat je je gedachten stop kan zetten door meditatie is niet correct.
Het is zelfs een soort onmogelijkheid, tenzij je op een berg in Tibet woont en er dag en nacht mee bezig bent.

Het gezegde gaat dan ook:

Het doel van meditatie is niet om je gedachten te beheersen
maar om je gedachten je leven niet te laten beheersen.

Verkeerde informatie over meditatie kan zorgen voor frustratie over jouw manier van mediteren.
Als jouw doel is je gedachten stop te zetten en je constant merkt dat dat niet lukt, kan je gefrustreerd raken door jouw eigen oordelen.
En die frustratie kan je ook weer veroordelen.
Voordat je het weet zit je in een veroordelende cirkel.
Zo’n cirkel zorgt alleen maar voor meer gedachten en maakt dat je helemaal niet meer stil kan zitten.

In dat geval lijkt mediatie te moeilijk.

De oplossing?

5 alternatieve manieren van mediteren.

Wil je wel mediteren, en wil je er wel een moment van ontspanning en helderheid mee creëren, kan je de volgende vijf dingen doen:

mediteren te moeilijk

  • ga langzaam wandelen, liefst in de natuur.
    Zorg dat je alles in je op kan nemen terwijl je loopt.
    Dat zal niet in de eerste minuten lukken, maar gun jezelf die tijd en gun jezelf die innerlijke strijd.
    Het gaat je uiteindelijk meer ontspanning opleveren.
  • staar naar de wolken.
    We wonen in Nederland, wolken genoeg.
    Mijn 7-jarige buurmeisje heeft me weer geleerd met kinderlijke creativiteit naar wolken te kijken.
    Moet je eens opletten hoe weinig je nog nadenkt als je bedenkt of de wolk meer op een krokodil of een schip lijkt.
  • in dezelfde lijn: staar naar de zonsondergang.
    Ga daar zitten waar je de zonsondergang kan zien en laat je ontspannen door de kleuren.
    Als alternatief, gezien de weinige zon-uren die we hier hebben…, is kijken en/of luisteren naar de regen.
  • en verder in die lijn: staar naar de sterren.
    Ikzelf ben gek op de sterren, vooral vanwege de mythische verhalen van de sterrenbeelden.
    Er is altijd ergens een plek te vinden tijdens heldere nachten waar lichtvervuiling minimaal is. Ga daar heen en bewonder de sterren.
  • en een laatste stukje in die lijn: steek een kaars aan en staar naar het vlammetje.
    Of, als je een open haard of een vuurkorf hebt, staar in dat vuur.
    De beweging en de kleur van het vuur gaat je zonder moeite helpen je gedachten te verminderen.

Succes?

Afhankelijk wat je doel is gaan deze alternatieve methoden van meditatie je helpen ontspannen.
En omdat ontspanning ook maar een middel is kunnen deze methoden je ook nog eens helpen met andere dingen waar je tegen aan loopt in het leven.
Meditatie als ontspanningsmethode is sowieso nuttig.

Dus geniet van deze momenten van staren en wandelen.
Geniet vooral van het resultaat, ook als het niet direct is wat je er van verwachtte.

Comments are closed.