Multitasken – waarom zou je het doen als het niet het gewenste resultaat oplevert?

  • 13 augustus 2017

Multitasken.
Er zijn voordelen aan die kunst.
In het geval van ontspanning kleven er voornamelijk nadelen aan.

Deze blog gaat vooral over de nadelen van multitasken; als je alleen maar voordelen ziet, dan ben je er gewoon goed in.

Wat is het gevolg van ‘multitasking done wrong’?

Frustratie, bovenal.
Als multitasken je niet goed af gaat, dan zal je vooral merken dat je zoveel mogelijk wil doen en dat er tegelijkertijd veel minder goed lukt.
Dus je pakt meer taken op en je levert er minder af.
Je levert als het ware half werk.

Dit kan er voor zorgen dat je een meer dan normale druk voelt om goed te presteren.
Daardoor kan je in een vicieuze cirkel terecht komen van meer oppakken en minder afleveren.
Frustratie groeit, het oordeel dat je over jezelf hebt daalt.

Waarom is multitasken moeilijker dan single-tasken?

Om een taak goed af te leveren heb je focus nodig.
Hoe hoger de focus, hoe makkelijker de taak wordt.
Verdeel je de focus tussen twee of meer taken, bestaat de kans dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het resultaat.

Mocht het ten koste gaan van de kwaliteit is de kans groot dat het ook ten koste gaat van jouw idee over jezelf.
Het kan zijn dat je gaat vinden dat je niet goed genoeg werk aflevert.
Dat kan er voor zorgen dat je te hard gaat werken.

Als dat allemaal het geval is kan het zijn dat je mentaal overbelast wordt.
De druk die op je komt te liggen, of je jezelf oplegt, kan te hoog worden waardoor je je helemaal niet meer kan concentreren.
Voer het veel te ver door en je kan het plezier in je werk verliezen.

Hoe kan je dit tegen gaan?

multitasken

Kies je multitask.

Sommige taken kan je makkelijker samen uitvoeren dan anderen.
Lopen en praten, bijvoorbeeld.
Werken met muziek op de achtergrond.
Huishouden doen met Netflix aan.
Ademen en alles dat je doet.

Focus je op de belangrijkste taak.

Met ‘belangrijkste taak’ bedoel ik niet per se de taak die het eerst af moet zijn.
Traplopen met je handen vol terwijl er onder aan de trap iemand staat te drammen.
Je fiets op slot zetten terwijl de bus aan komt rijden en je tas is nog stevig vast tussen je snelbinders.

Denk in stappen: welke taak is het handigst om als eerste af te hebben?

Stop – breathe – think.

Zoals we leren tijdens het duiken.
Lukken taken niet zoals ze moeten lukken?
Stop.
Adem. Liefst bewust.
En denk na over wat je het beste als eerste kan doen.

Las een pauze in.

Als het niet meer lukt zoals je wil dat het lukt, las een pauze in.
Neem afstand. Ga lunchen.
Adem en denk na en voordat je het weet heb je de oplossing voor je focus-probleem.

Stop met alles en doe iets anders.

Als je al het bovenstaande geprobeerd hebt en je bent nog steeds gefrustreerd, dan kan je het beste stoppen met proberen en totaal iets anders gaan doen.
Ontspannen, bijvoorbeeld. Wandelen in de buitenlucht.

Multitasken hoeft niet problematisch te zijn als je er bewust mee om kan gaan.
Kan je dat niet, probeer het dan ook niet.
Single-tasking kan je net zo’n voldaan gevoel geven na het afronden van een taak als het afronden van twee taken in iets meer tijd.

Comments are closed.