Niet diep genoeg kunnen ademen; wat kan je er aan doen?

In deze live 'uitzending' van Zensation Amsterdam op Facebook antwoord op de vraag: "Wat gebeurt er waardoor ik niet lekker diep kan ademen en hoe los ik dat op?"

Geplaatst door Zensation Amsterdam op Woensdag 19 juli 2017


Heb je het gevoel niet diep genoeg te kunnen ademen?
Of hebt je het gevoel dat je te snel ademt of snel uitgeput raakt?
Of, aangezien dat gerelateerd is, heb je vaak pijn in je nek en schouders?

Dat kan je op een heel makkelijke manier op lossen.

Niet diep genoeg kunnen ademen; wat is de oorzaak?

Omdat je je spieren overbelast.
…is de korte versie van het antwoord…

Wanneer je jezelf aan het overbelasten bent zijn de buikspieren de eerste spieren die je aanspant.
Met aangespannen buikspieren kan je middenrif niet makkelijk omlaag bewegen.
Je hebt deze beweging nodig om de maximale inhoud van je longen te kunnen gebruiken.
Om diep te kunnen inademen moeten je longen omlaag kunnen bewegen.

Als je deze situatie lang laat bestaan zal je lichaam reageren met extra aanspanningen.
In de meeste gevallen met het aanspannen van de spieren tussen de ribben.
Op die manier creëert je lichaam een soort corset om je longen heen.
Je longen kunnen niet goed meer uitzetten, waardoor je nog meer het gevoel krijgt niet diep genoeg te kunnen inademen.

niet diep genoeg kunnen ademen
Tweetable!

Als je dit heel lang negeert kan je het gevoel krijgen dat je een hartaanval aan het hebben bent.
Technisch gezien komt dit allemaal door veel te gespannen spieren in je buik en borstkas.

Wat kan je hier aan doen?

De oorzaak van gespannen spieren heeft meestal een mentale of emotionele component.
Je denkt of vindt iets en je spieren spannen aan.

De oplossing ligt dan in de fysieke component: je zou kunnen voelen om te gaan ontspannen.
Fysiek voelen. Je hand op je buik leggen en voelen wat er gebeurt onder je handen.
Aandacht hebben voor wat er gebeurt.

Of, als je heel avontuurlijk bent, ga nog lager voelen.
Voel hoe je voeten aanvoelen in je sokken of schoenen.

Hoe lager de aandacht, hoe lager de spierspanning; hoe lager de spierspanning, des te dieper de ademhaling.
Dus hoe lager je gaat voelen, hoe dieper je kan ademen.