Kan ik mezelf ontspannen eten ? – een klein internet-onderzoek

  • 13 april 2015

Als antwoord op de vraag “Kan ik mezelf ontspannen eten?”: ja. Ish.
Internet staat vol met lijstjes van 10 producten te eten om te ontspannen, ik heb ze allemaal doorgespit.
Wat me opviel, is dat een groot deel van de producten die je zou moeten eten om te ontspannen, ook producten zijn die je zou kunnen eten om meer energie te krijgen.

047 blog voeding ontspanning
Ontspannen is lekker…

 

Het lijstje

  • De voedingsstoffen:
    • magnesium
    • melatonine
    • tryptofaan
  • te vinden in de volgende groenten:
    • zeegroenten
    • bleekselderij
    • mais
    • bloemkool, champignons en waterkers
  • of in het volgende fruit:
    • kersen
    • druiven
    • banaan
    • ananas
    • blauwe bessen
  • Sommige soorten vlees:
    • kalkoen
    • kip (ish) en eieren
    • garnalen
    • tonijn en heilbot
  • In zuivel
  • en verder in:
    • honing
    • havermout
    • aardappelen
    • chocola en amandelen.

De langere uitleg

De voedingsstoffen:

✔️ Magnesium?
Maar daar krijg ik toch energie van?
Correct.
Een tekort aan magnesium kan zorgen voor spierspanning en spierkrampen, vaak ook ‘s nachts. Het eten van magnesium-rijk voedsel zorgt dan voor ontspanning, en hoort daarom thuis bij de stoffen die ontspannen.

✔️ Melatonine is een hormoon dat uit serotonine gemaakt wordt. Het komt voornamelijk vrij als het donkerder wordt, en helpt de lichaamstemperatuur omlaag te brengen, wat nodig is om te gaan slapen. Het zorgt daardoor letterlijk voor ontspanning, in ieder geval van het lichaam.

✔️ Tryptofaan is een aminozuur dat helpt serotonine te maken, en vanuit serotonine weer melatonine te maken. Het is echter niet iets dat standaard in je lichaam voorkomt, en moet volledig uit het voedsel gehaald worden.
Serotonine, voor de duidelijkheid, is de stof die helpt bij het dempen van pijnprikkels, en die de natuurlijke ‘high’ veroorzaakt in je humeur.

Wat kan ik dan eten om te ontspannen ?

Zoals bij alle rijtjes wat betreft voeding, is

✔️ groente

prima om een rijtje mee te starten.

• zeegroenten; zeewier en zeekraal, bijvoorbeeld, zijn tryptofaanbommetjes, waarbij zeewier ook een grote hoeveelheid magnesium bevat.

• bleekselderij barst van de tryptofaan. Daarnaast zorgt het voor verlaging van de bloeddruk, wat bijzonder is omdat het ook veel natrium bevat.

• Mais is een goede bron voor melatonine en magnesium, en helpt ook bij het verlagen van de bloeddruk.

Daarnaast zijn er nog bloemkool, champignons en waterkers die tryptofaan bevatten.

Wil je de dag ontspannen beginnen, kan je een smoothy maken met bleekselderij en zeegroenten.

099 blog voeding ontspanning
Of met bleekselderij en fruit.

Ook sommige stukken

✔️ fruit

kunnen helpen met ontspannen.

🍒 kersen barsten van de melatonine. Kersensap wordt aangeraden als natuurlijk slaapmiddel.

🍇 ook druiven bevatten melatonine, ook weer als sap.
Niet als wijn…

🍌 banaan bevat naast tryptofaan ook melatonine. Het zorgt ook voor een energie-boost die gebruikt kan worden voor het sporten of een andere zware activiteit.

🍍 de ananas bevat melatonine, en helpt de bloeddruk te verlagen. Daarnaast bevat het ook een redelijke hoeveelheid magnesium.

❓ tenslotte bevatten blauwe bessen tryptofaan. Blauwe bessen worden een ‘superfood’ genoemd, vanwege alle andere toegeschreven geneeskrachtige werkingen, maar tot de tijd dat allemaal bewezen is, zijn ze erg lekker, en werken ze ontspannend.

067 blog voeding ontspanning
Erg lekker, en erg ontspannen, als banaan niet zoveel energie nodig gehad zou hebben om verbrand te worden.

 

Dus blauwe bessen of banaan toevoegen aan de eerder genoemde smoothy zouden je kunnen helpen ontspannen.

✔️ Vis- en vleesproducten

zijn vaak ook een bron van tryptofaan. Dit is uiteraard een categorie voor de niet-vegetariërs onder ons.

Kalkoen is met een grote hoeveelheid tryptopaan een slaapverwekkend stukje vlees. Mocht je voor het slapen nog wat willen eten, overweeg dan kalkoen, al dan niet op volkorenbrood. Of kip, in dezelfde categorie, alleen wat zwaarder in vet, en wat lichter in proteïne.
Ook in dezelfde categorie, denk ik: eieren. Tryptofaanbommetjes.

In de visproducten zijn het vooral garnalen die de meeste tryptofaan bevatten. Ook tonijn en heilbot bevatten tryptofaan.
Hoewel ik zelf erg graag duik en liever vissen bekijk dan ze laat vangen, ben ik ook een liefhebber van vis. Mits correct gevangen.

Een maaltijd die je helpt ontspannen kan dus bijvoorbeeld een stuk kalkoen zijn, met bloemkool. En aardappelen, maar daar kom ik later op.

089 blog voeding ontspanning
Of kip als snack-ish hapje.

 

✔️ Zuivel

bestaat ook uit producten die vaak gevuld zijn met tryptofaan.

“Een beker warme melk voor het slapen” is een uitspraak die niet zomaar ergens vandaan komt. Melk bevat tryptofaan, maar het is niet bewezen dat het de tryptofaan is die je helpt in slaap te vallen.
Melk-gerelateerde producten (…’zuivel’…) zoals yoghurt en diverse kaassoorten, bevatten ook tryptofaan.

Een zijnoot: ik ken de controverse over zuivel en ik heb zelf ook gemerkt dat zuivel met mij geen gezonde dingen doet.
Kan je wel tegen zuivelproducten, dan is het een goed ontspanningsmiddel.

Zijn er nog andere voedingsmiddelen waarmee ik kan ontspannen ?

Jazeker.
De producten die ik niet kon onderbrengen in een van de andere categorieën, zoals:

• honing werkt ontspannen op een andere manier. De glucose in de honing stopt de aanmaak van een neurotransmitter dat je alert houdt. Dus een glas warme melk met een beetje honing zou je moeiteloos in slaap moeten kunnen laten vallen.

• havermout bevat melatonine en tryptofaan. Dat maakt yoghurt met havermout en honing een ideale ‘laat in de avond’ snack.

• een omgekeerde werking voor ontspanning wordt door aardappelen in werking gezet. De aardappel reinigt je lichaam van zuren die de aanmaak van tryptofaan blokkeren. Dat maakt een zak patat misschien niet heel ongezond, als het niet gefrituurd zou zijn…

• cho.co.la. Geen slecht woord over chocola op mijn blog! Donkere chocola bevat tryptofaan. Een donkere-chocola variant van stracciatella yoghurt zou een ideaal ontspannings-momentje kunnen opleveren.

• over amandelen lees ik dat ze melatonine bevatten, tryptofaan en magnesium. Dat zou betekenen dat de amandel het meest ontspannende nootje kan zijn.

Verder zijn er nog wat erwten en zaden die ontspanning kunnen bewerkstelligen.

Waarom noem je ‘valeriaan’ niet, of ‘kamille’ ?

Omdat valeriaan en kamille kruiden zijn, vooral in thee verwerkt kunnen worden, en omdat ik niet precies weet wat de werkende stof is die voor de ontspanning zorgt. Dat het ontspant is een feit, net als st. janskruid.
Een kopje kamillethee bij een van de maaltijden of snacks, helpt je goed ontspannen.

Als je echt wil ontspannen met behulp van valeriaan, kamille of jacobskruid, dan kan je supplementen kopen.
Of [spoiler-schaamteloze reclame] mijn Well-Being Pure Be You Tea bestellen

En wat kan ik nu met deze informatie ?

Uittesten, lijkt me.

Als je iemand bent die regelmatig merkt dat ontspannen moeilijk is, of in slaap komen een probleem is, dan zou je een van de bovenstaande voedingsmiddelen kunnen proberen. Vooral de kersensap, daar zijn serieuze onderzoeken naar gedaan.
Mocht je het willen gebruiken als ‘slaapmiddel’, is het handig het niet een paar minuten voordat je naar bed gaat te proberen. Een uur, anderhalf uur voordat je naar bed gaat zou meer effect hebben.

Ik probeer het nu al een tijdje uit, in het kader van fysieke gezondheid, en ik kan je zeggen dat ik een stuk beter slaap.
Maar je hoeft me niet op mijn woord te geloven.
Je mag me met alle liefde uitdagen.

Comments are closed.