Positief denken, de eerste stap een optimist te worden

  • 2 maart 2015

Positief denken, onderdeel van stap 6 van het leren jezelf gezond te denken, was voor mij een van de moeilijkste dingen om te doen.
Bij vlagen nog steeds.
Het is een dagelijkse bezigheid waar ik actief mee bezig kan zijn.

Laten we eerlijk zijn: we wonen in Nederland, in de winter, op dit moment. Niet eens een goede, halve-meter-sneeuw-winter, maar een herfstachtige winter, met regen en wind.
Om de een of andere reden hebben we massaal besloten dat het weer het ideale onderwerp is dat ons positivisme kan dempen.
“Ik wordt gek van dit weer!”
“Ik heb zon nodig!”
“We hebben al weken regen, ik word er ziek van!”
Niets dat ons zo snel in een negatief denkpatroon kan schuiven als het weer.

Wat maakt dat negatief denken zoveel makkelijker is om te doen ?

Eerlijk gezegd weet ik niet of negatief denken makkelijker is om te doen.
Wat ik wel weet is dat de reden van negatief denken, het onderwerp waarover negatief gedacht wordt, vrijwel altijd iets is waarover geen controle uitgeoefend kan worden, zoals het weer, de politiek, de status van je bankrekening of ziekte.

Hoewel we rationeel weten dat we aan het meeste zelf niets kunnen veranderen, zijn we emotioneel geneigd dat wel te willen kunnen.

107 Artu FB

In dit geval wint het zogenaamde emotionele lichaam. We zijn niet tevreden met de huidige situatie, we kunnen er niets aan veranderen, dus gaan we klagen en negatief denken.

Cirkel-denken en andere manieren dat positief denken hindert

In mijn geval leidt een situatie waar ik niets aan kan veranderen, tot denken in cirkels. Een negatieve denk-spiraal.
Ik ben ontevreden over de situatie → ik realiseer me dat ik er niets aan kan veranderen → ik word meer ontevreden, alleen nu vanwege mijn eigen onmacht → ik realiseer me dat de situatie niet verandert  → ik ben ontevreden over de situatie.

Dit zijn cirkelredenaties die me soms weerhouden van een goede nachtrust…
Niet alleen de redenaties, ook de bijbehorende emoties.

De afgelopen week merkte ik nog iets op bij mezelf.
Terwijl ik bezig ben iets aan een onveranderbare situatie te veranderen, en mezelf te weinig rust gun, merkte ik dat ik tegen een meeting aan zat te hikken. Niet vanwege de meeting zelf, daar had ik zin in.
Het tijdstip, en het gebrek aan vrije tijd dat ik deze week zou overhouden was wat me dwars zat.

Op emotioneel en fysiek niveau was ik moe. Ik wilde vroeg naar bed, lang slapen, uitgebreid ontbijten en een echt weekend vieren, in plaats van lang door praten over toekomstige plannen waar ik echt naar uit kijk.
Dat was echter niet wat me op viel.
Wat me opviel was mijn denkpatroon.

Zowel in mijn denken, als in wat ik uitsprak, kwam het woord “niet” erg vaak voor:

“Ik heb er de energie niet voor.”
“Ik wil mijn vrije avond niet opgeven.”
“Ik wil niet meer zulke lange dagen maken.”
“Ik heb geen zin om lange gesprekken te voeren.”
“En, bij de weg, eigenlijk heb ik ook helemaal geen fut om Doggy nog uit te laten, vanavond.”

berenkracht

Be the change

Het was op een onverwacht ontspannen moment in de auto toen ik me realiseerde dat mijn taalgebruik vooral bestond uit negativiteit. Op rationeel, emotioneel en fysiek niveau voerde negativiteit de boventoon.
Dat betekent automatisch, gezien de wetten van aantrekkingskracht, dat ik bezig was negativiteit in mijn leven te manifesteren. Spiritueel gezien.
Mijn hele lichaam was bezig negatief te zijn: ik moest negativiteit bestrijden op vier fronten.

Positief denken impliceert dat negativiteit het makkelijkst te bestrijden is door anders te gaan denken.
Ik ben een meester in situaties negatief beschrijven, om dan terug te komen met “…maar het gééft niet…” Dat zinnetje is niet sterk genoeg gebleken; ik geloof er niet genoeg in.
Dat betekent, in mijn geval, dat ik iets sterkers nodig had dan alleen maar positief denken.

Wat op dit moment ‘heel hip’ is, is visualiseren.
Visualiseren gaat verder dan alleen maar positief denken. Het laat je ook positief voelen, en positief geloven als je het echt goed kan.
Voordat ik visualiseren kon aanraden, heb ik het zelf uitgetest. Een avond voordat ik zou gaan slapen, in een week van drukte en korte nachten. En daarna nog een nacht, omdat het me veel opleverde: ik heb beter geslapen, werd minder vaak wakker, en stond de volgende ochtend opgewekt op. Het lukte me de hele ochtend positief te blijven, heb amper negatieve gedachten gehad, en als ik ze had, kon ik ze met meer effect omzeilen.

Een andere techniek om positiever in het leven te staan, is het zogenaamde dankbaarheids-dagboek. Iedere avond opschrijven waar je dankbaar voor bent geweest.
Daar zijn twee technieken voor: vijf dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent, of vijf redenen beschrijven waarom je dankbaar voor een ding, of iemand, bent.
Ook die techniek heeft mij geholpen onveranderbare situaties positiever te benaderen.

Dus

positief-zijn-300x200

Het is goed mogelijk om positief te denken, om positiever in het leven te staan.
Als de wet van aantrekkingskracht gelijk heeft, is het zelfs mogelijk om je leven positiever te laten verlopen. Een van de experts op het gebied van visualisatie beschrijft het als volgt, ongeveer: “Je bent als het ware de hoofdpersoon in je eigen boek. Maar je bent ook de schrijver!” Dat betekent dat je invloed zou kunnen uitoefenen op situaties in je leven.

Ik sta aan het begin van de visualisatie-experimenten. Ik weet dat je jezelf ontspannen kan visualiseren, maar ik ga verder experimenteren, en kijken of mijn hele leven te visualiseren is.

Ik kom er op terug.
Tot die tijd: visualiseer jezelf optimistisch!
…en ontspannen…

Comments are closed.