Stress, hoe ongezond is het voor je? En hoe kan je zorgen dat het gezond blijft?

  • 1 juli 2017

Stress.
Iedereen gebruikt het woord, maar weten we wat stress is?

Stress – definitie

Technisch gezien is stress een serie van reacties in het lichaam.
Deze reacties volgen op prikkels van buitenaf.
Soms door prikkels van binnen uit, afhankelijk van de druk die we onszelf opleggen.

Dat is de pure definitie.
Wij hebben echter de neiging het woord voor alles te gebruiken:

“Ik heb stress!” – wanneer er te veel prikkels op je af komen.
“Ik heb stress…” – wanneer je de serie van reacties te heftig vindt.
“Oe, ik heb stress want ik ga trouwen!” – wanneer de plezierige spanning te veel wordt.

De ‘correcte’ termen

Als we de taal zuiver willen houden gebruiken we twee verschillende termen:

  • stressor voor de prikkels
  • stressrespons voor de reacties die op de prikkels volgen.

Wat kan allemaal een stressor zijn?

Lawaai, als ik even persoonlijk mag worden.
Ik word knettergek van luide geluiden, puur en alleen omdat ik er niets aan kan veranderen.

Een overdaad aan informatie kan een andere stressor zijn.
Het gevoel hebben in een situatie te zitten waar je geen controle over hebt.
Dreiging van gevaar of van verlies zijn ook belangrijk om in het rijtje mee te nemen.

Wat zijn de gevolgen?

De fysieke gevolgen hebben te maken met de vecht- en vluchtreacties.
Je merkt het zelf aan het snellere ademen, zweten of ineens alert zijn.
Het maakt niet uit of de stress positief of negatief is; de reacties blijven hetzelfde.

Als je de kans ziet om na zo’n reactie uit te rusten, is er niets aan de hand.
Wanneer je die kans niet hebt kunnen de gevolgen schadelijk worden.
Je immuunsysteem kan minder goed gaan werken, zodat je makkelijker ziektes en kwaaltjes op loopt.
Het onthouden van dingen kan moeilijker gaan, waardoor je moeite kan hebben met de dagelijkse taken.

stress

Het goede nieuws

Je kan de stressrespons nog steeds verminderen in dit stadium.
Rust, ontspanning, regelmaat, het kan allemaal helpen de stressrespons te verminderen.

Maar.
De grote vraag is altijd: moet je de stressor willen aanpakken?
Is het belangrijk om de oorzaak van de stress te verminderen om de gevolgen te verbeteren?

Niet per se.
Niet alle stressoren kunnen aangepakt worden.
In mijn geval: ik woon tussen een brandweerkazerne, een ziekenhuis en een politiebureau aan een weg waar motorrijders hun uitlaat willen testen.
Ik kan de sirenes niet uitzetten en de uitlaten niet dempen.

Wat ik wel kan doen is mijn reactie op de herrie veranderen.
Ik kan accepteren dat dit nu eenmaal de situatie is en er af en toe zelf afstand van nemen.
…of oordorpjes in doen…

Wat kan je doen?

Om te zorgen dat je stress geen stoornis wordt kan je een paar dingen doen.
Ontspannen, natuurlijk, en dan nog kan je een paar dingen doen.

Je kan zorgen voor fysieke ontspanning: ontspanningsoefeningen, dieper ademen.
Mentale ontspanning lukt vaak erg goed met behulp van fysieke activiteit: sporten, algeheel bewegen.
Muziek en films kunnen helpen bij emotionele ontspanning.
En spirituele ontspanning is al heel simpel te bereiken door te wandelen in de natuur.

Het is inderdaad zo simpel als dit.
Wat je zelf aan oplossingen bedenkt werkt altijd het beste, dus hou het simpel voor jezelf.

Comments are closed.