Vormen van ontspanning – de 5 verschillende categorieën

  • 9 augustus 2017

In deze Facebook Live uitzending heb ik het over de verschillende vormen van ontspanningsoefeningen. En waarvoor je ze kan gebruiken. Plus een beetje schaamteloze zelfpromotie 😁Je kan het hier terug lezen: http://bit.ly/Zens-VVO-fblive

Geplaatst door Zensation Amsterdam op Woensdag 9 augustus 2017


Welke vormen van ontspanning zijn er?
Zijn alle vormen nuttig?
Waarom zou je voor welke vorm kunnen kiezen?

Dat heb ik in deze uitzending proberen uit te leggen.

Vormen van ontspanning

Grofweg kan je ontspanning en diens oefeningen in 5 categorieën onderbrengen:

Als je dit rijtje zo ziet kan je terecht denken dat ik er ook drie categorieën van had kunnen maken.
Ik heb er voor gekozen een aantal dingen te splitsen omdat ze een ander doel dienen.

Visualisaties

Visualisaties zijn meestal de verhalende vormen van ontspanning.
“Stel je voor dat je op een strand ligt, je voelt het zand om je lichaam, je voelt de zon op je huid.”

Maar het kunnen ook oefeningen zijn waarbij je dingen in kunt beelden:
“Trek een lijn langs je [systematisch alle lichaamsdelen].”

Visualisaties kunnen heel goed werken als je emotioneel overbelast bent; het is meer een mentale oefening.
Je mag je fantasie laten werken, zeg maar.

Mindfulness

Ik geef toe, ik was nooit zo’n fan van mindfulness.
De hype was te groot.
Nu ik vol in de ontspanning zit kan ik de waarde van een mindfulness oefening beter inschatten.

Wanneer je mentaal overbelast bent, is mindfulness geniaal.
Je legt de focus namelijk helemaal op je lichaam.
En dat doe je ook nog eens in ‘laser-focus’; je legt alle focus bij wat er in je lichaam gebeurt als je iets doet.
Bijvoorbeeld: “Wat voel je in je lichaam gebeuren als je ademt.”

Meditaties

Dit zou een combinatie kunnen zijn van visualisaties en mindfulness.
En dat is het ook, voor een deel.
Maar het is ook meer dan dat: je kan meditatief wandelen, bijvoorbeeld.
Je kan stilzitten en een mantra herhalen, dat is ook meditatie.
Of je kan een visualisatie volgen die spontaan in je op komt. Zeg maar een visioen krijgen.

Yoga wordt vaak meditatief gebruikt, dus je kan meditatief sporten.

Vormen van ontspanning

Oefeningen

Wanneer je je spieren letterlijk aan het overbelasten bent, kunnen ‘gewone ontspanningsoefeningen’ goed werken.
Het simpele aanspannen en weer loslaten om het verschil te voelen tussen in- en ontspanning.
Ademoefeningen om je lichaam tot rust te brengen en je schouders te laten zakken.

Dit kan je in combinatie met andere vormen doen, als je dieper wil ontspannen.

Activiteiten

Nee, dat is niet hetzelfde als ‘oefeningen’.
Activiteiten kan je doen wanneer je wel wil ontspannen, maar er niet hyper-bewust mee bezig wil zijn.
Wandelen, bijvoorbeeld, of sporten.
Of puzzelen, breien of punikken.

Comments are closed.