Wat is de invloed van je leefomgeving op je ontspanning?

  • 26 mei 2020

Wat is de invloed van je leefomgeving

op je ontspanning?

 

Een van de factoren die je ontspanning bepaalt, is je leefomgeving.
Ik schaar ‘werkomgeving’ voor het ‘kort door de bocht-moment’ ook even onder je leefomgeving; als je pech hebt, ben je per dag langer wakker op je werk, dan in je eigen huis.

Ik ga je een paar voorbeelden geven, en ik ga je per voorbeeld ook een manier om te ontspannen uitleggen.

Een drukke leefomgeving

Dit zal duidelijk zijn.
Wonen in een drukke stad, waar aan de weg gewerkt wordt onder jouw raam, terwijl je twee kleuters in je huis hebt rond rennen.
Voor de vorm is er door het werken aan de weg een moeilijkheid ontstaan voor de hulpdiensten, die dus nu anderhalve minuut nodig hebben om zich twaalf meter te verplaatsen, met sirenes aan.
O, en reken dan nog een eetcafé aan de overkant, met een bar er naast.

Als je dan ook nog eens een werkplek hebt met open kantoortuinen en geen vaste momenten voor overleg…

Ben je iets meer introvert ingesteld, kan ik er van uit gaan dat je deze situaties niet op zoekt.
De extroverten onder ons zouden hier prima mee kunnen leven.

Ik ga even uit van degenen die hier maar half voor gekozen hebben.
Degenen die in een leuke wijk zijn gaan wonen, maar waar na een paar jaar interesse voor verhuur aan studenten ontstaan is. Een wijk waarvan de gemeente vond dat er vernieuwing plaats moest vinden.
Degenen die daar single zijn gaan wonen, en een gezin gesticht hebben.
En degenen die leuk werk vonden, dat zich na reorganisaties ontwikkelde tot een voor hen onmogelijke werkplek.

Als de drukte sneller groeit dan jouw aanpassingsvermogen, dan is de kans groot dat je mentaal en emotioneel overprikkeld wordt.
Je gaat je sneller moe of uitgeput voelen, je lontje wordt steeds korter en valt steeds vaker uit naar de onschuldigen in je omgeving.
De kwaliteit van slapen vermindert, je begint steeds meer te piekeren en wordt, kortom, steeds ongelukkiger of gespannen.

De remedie zou kunnen bestaan uit vaker vakantie nemen naar rustigere oorden.
Het probleem is alleen dat je dan terug komt in dezelfde situatie.
De kunst is dan ook om te gaan ontspannen in de huidige situatie.

Een onveilige leefomgeving

Onveilige situaties zorgen ervoor dat je leeft in een constante staat van angst.
Dit zorgt ervoor dat je lichaam in een constante staat van ‘vechten en vluchten’ leeft; een te hoog gehalte stress-hormoon, omdat je ieder moment moet kunnen reageren op een nieuwe dreiging.
Het is een emotionele overprikkeling dat overloopt in een fysieke overprikkeling.
Spierpijnen en uitputting kunnen het gevolg zijn.

Het beste is om jezelf uit de onveilige leefomgeving te verwijderen.
Meestal is dat niet zo makkelijk, het vereist een grote hoeveelheid voorwerk. Dat voorwerk leidt vaak tot nieuwe angsten en spanningen, en bovenop de al bestaande spanningen, kan dit leiden tot ziektes of aandoeningen.

Ontspannen in een onveilige situatie kan gevaarlijk zijn.
Een onveilige leefomgeving vraagt in principe om een bepaalde mate van alertheid.
Om de schade zoveel mogelijk te beperken, is fysieke ontspanning de beste methode. Een ontspannen lijf kan sneller reageren dan een gespannen lijf.
Verdedigingssporten zijn hier ideaal voor.

leefomgeving

 

Gebrek aan ruimte

Een rustige leefomgeving zonder uitzicht kan ook leiden tot spanningen.
Denk aan een rustige woonwijk met uitzicht op een flat, of in een rustige torenwijk waarbij de flats zo dicht op elkaar staan dat je in de keuken van je buren kunt kijken.

Je mentale systeem heeft visuele rustpunten nodig, het liefst ook ruimte.
Open lucht, bijvoorbeeld.
Als er letterlijk weinig ruimte is tussen je lichaam en de plek waar je heen wilt staren, kan het gevolg zijn dat je je opgesloten voelt. Klem gezet.
Dat leidt tot mentale overprikkeling, overlopend in een emotionele overprikkeling.

Ontspanning in deze situatie is het makkelijkst.
Zeker als je goed kunt fotograferen of schilderen…

Mogelijkheden voor ontspanning

De meest makkelijke methode voor alle spanningsklachten door de leefomgeving, is door naar de natuur te gaan.
Simpel als dat.
Daar heb je ruimte, rust (…in de meeste gevallen…) en het gevoel van vrijheid.

Maar daarna kom je weer terug in de oude situatie.

Hoe krijg je het gevoel van ontspanning door de natuur in je huidige leefomgeving?
In het geval van te weinig ruimte: fotobehang of een muurschildering 😁

Visualisaties zijn hier een go-to methode.
Ironisch genoeg, aangezien je je daarvoor je ogen moet sluiten.
Visualiseer jezelf op een plek waar je je vrij en rustig voelt in een open omgeving. Een grasveld, het strand, een open ruimte in het bos als je begrenzing nodig hebt.

Leef je in een drukke omgeving, dan kun je visualiseren met behulp van rustgevende geluiden door een koptelefoon.
Strandgeluiden, regen, vogels, alles wat je helpt te ontspannen.

Leef je in een onveilige situatie, ontspan dan op een manier waardoor je je krachtiger gaat voelen, of sterker.
Zoals ik al aangaf kunnen verdedigingssporten goed werken.

 

Wil je een voorbeeld van een visualisatie meditatie, neem dan contact met me op en ik zal zorgen dat je er een krijgt.

Comments are closed.